Przedmiot działalności i zadania poradni

Podstawowym celem działalności poradni jest udzielanie dzieciom w wieku od urodzenia i młodzieży pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.

Cel ten realizowany jest poprzez działalność diagnostyczno – terapeutyczno – profilaktyczną.

 

Jednym z głównych zadań pracy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Mońkach jest diagnoza psychologiczno – pedagogiczna, która na przestrzeni lat 2002 – 2007 kształtowała się następująco:

 

Rok szkolny

Liczba

przyjętych

dzieci ogółem

Liczba badań diagnostyczogółem

Liczba badań psycholog.

Liczba badań pedagog.

Liczba badań logoped.

Liczba wydanych orzeczeń

Liczba wydanych opinii

2002/2003

1148

1198

691

330

177

52

269

2003/2004

1162

1334

671

330

333

44

240

2004/2005

1658

1370

609

404

357

73

163

2005/2006

1195

1254

563

432

259

32

228

2006/2007

1269

1407

774

340

243

46

306

Razem:

6432

6563

3308

1836

1369

247

1206

 

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Mońkach wydaje opinie w sprawach:

  1. Wczesnego wspomagania;
  2. Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego;
  3. Pozostawienia ucznia klasy I – III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie;
  4. Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
  5. Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
  6. Zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego;
  7. Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
  8. Przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;
  9. Przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia;
  10. Przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta;
  11. Objęcia dziecka/ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce oświatowej;
  12. Innych określonych w odrębnych przepisach.

 

Stałymi realizowanymi systematycznie od wielu lat formami pracy są:

-          indywidualna terapia logopedyczna dla dzieci z wadami mowy,

-          terapia pedagogiczna prowadzona z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu.

 

Poniższa tabela przedstawia liczbę dzieci uczestniczących w formach pomocy bezpośredniej prowadzonych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w kolejnych latach:

 

Rok szkolny

Liczba dzieci korzystających z terapii logopedycznej

Liczba dzieci korzystających

z terapii pedagogicznej

Liczba dzieci korzystających z zajęć aktywizujących wybór zawodu

Liczba dzieci korzystających z badań przesiewowych słuchu ,,Słyszę”

2002/2003

64

10

698

43

2003/2004

116

9

395

85

2004/2005

68

11

308

366

2005/2006

47

8

232

114

2006/2007

35

17

423

86

Razem:

330

55

2056

694

 

 

W ramach form pomocy bezpośredniej realizowano również:

-       pomoc indywidualną, indywidualne zajęcia psychologiczne, trening ortograficzny, pomoc w rozwiązywaniu problemów szkolno-wychowawczych, relacje uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel, dziecko-rodzic i innych niepokojących zachowań dziecka).

-       pomoc grupową (zajęcia profilaktyczne, integrujące, spotkania z wolontariuszami, kształtowanie umiejętności komunikacyjnych, zajęcia ogólno rozwojowe, warsztaty, rozmowy psychologa z członkami rodzin).

 

Każdego roku poradnia realizuje cykliczny program profilaktyczny pod hasłem ,,Prognozowanie dojrzałości szkolnej”. W miarę zgłaszanych przez szkoły potrzeb realizowane są także inne programy m.in.„Zajęcia o charakterze ogólnorozwojowym” prowadzone metodą W. Scherborne, „Zanim spróbujesz” oraz „Ćwiczenia i zabawy przeciwko agresji”. Pracownicy poradni wykonują zadania związane z realizacją w/w programów w siedzibach szkół podstawowych, przedszkoli, które są zainteresowane propozycjami poradni. Organizowane są tam również spotkania z rodzicami i wychowawcami.

W celu podniesienia jakości pracy poradni, jej pracownicy podejmują liczne formy doskonalenia, awansują zawodowo oraz realizują autorskie programy profilaktyczne. Trwają prace nad projektem strony internetowej poradni oraz ulotki informacyjnej. Stale doskonalone są narzędzia diagnostyczne.

W związku z dużym zainteresowaniem zakresem działań poradni zorganizowane corocznie ,,Dni Otwarte Poradni P-P w Mońkach” w ramach obchodów Podlaskich Dni Rodziny. Podczas dyżuru pełnionego na terenie poradni każdy z zainteresowanych rodziców, nauczycieli, wychowawców uzyskał bezpośrednią pomoc tzn. różnego rodzaju informacje, porady lub konsultacje u psychologa, pedagoga czy logopedy.

       Pracownicy poradni każdego roku aktywnie uczestniczą w pracach komisji egzaminacyjnych ZSOiZ w Mońkach przy egzaminach maturalnych i zawodowych.

Metryka strony

Udostępniający: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Mońkach

Wytwarzający/odpowiadający: Ewa Bartnik

Wprowadzający: Patrycja Oszczapińska

Data modyfikacji: 2017-03-17

Opublikował: Patrycja Oszczapińska

Data publikacji: 2017-03-16